۱۴۸ کیلوگرم شمش طلا در حراج حضوری مرکز مبادله معامله شد (۶ خرداد ۱۴۰۳) مرغ در بازار ارزان شد (۶ خرداد ۱۴۰۳) | قیمت جدید هر کیلوگرم مرغ تازه و منجمد در بازار سقف افزایش اجاره در استان‌ها مشخص می‌شود + فرمول تعیین سقف افزایش اجاره پیش بینی بورس دوشنبه (۷ خرداد ۱۴۰۳) | ریزش بورس ادامه دارد؟ پیش بینی قیمت طلا و سکه دوشنبه (۷ خرداد ۱۴۰۳) | آیا ریزش قیمت طلا و سکه ادامه دارد؟ تکلیفِ امسال وزارت رفاه برای اجرای «کالابرگ» | برنامه دولت برای تسویه با فروشگاه‌های طرف قرارداد ۴ خودروی برقی مجوز پلاک تاکسی گرفتند معافیت مالیاتی واردات شمش طلا (۶ خرداد ۱۴۰۳) ۳۱۱۹ خودرو در ۲ ماه وارد کشور شد+ جدول (۶ خرداد ۱۴۰۳) دستورالعمل فروش اینترنتی نان ابلاغ شد ۴۰ میلیون دلار ارزآوری از طریق صادرات تخم‌مرغ پیش‌بینی تولید ۲۲۰ هزار تن قارچ خوراکی در کشور تا انتهای سال طی دو ماه سال جاری ۴.۶ تن شمش طلا وارد کشور شد (۶ خرداد ۱۴۰۳) ثبت‌نام ۸۳ هزار و ۱۵۰ خانوار در طرح نهضت ملی در خراسان‌رضوی شناسایی قریب به ۵۰ درصد تغییر کاربری‌های اراضی کشاورزی استان، در نیشابور ادامه روند ریزشی بورس | گزارش وضعیت بازار سهام (۶ خرداد ۱۴۰۳) نرخ طلا در بازار امروز مشهد یکشنبه (۶ خرداد ۱۴۰۳) تورم مسکن در اردیبهشت، به کمترین رقم در ۶ سال اخیر رسید پلمب ۱۳ آرایشگاه زنانه از ابتدای سال در مشهد عرضه بیش از ۶ هزار کیلوگرم زعفران در بورس کالا تعرفه واردات لاستیک در سال ۱۴۰۳ مشخص شد + جزئیات دلار در کانال ۵۷ هزار تومان | کاهش قیمت سکه (۶ خرداد ۱۴۰۳) ثبت‌نام بیش از ۱۴۰ هزار نفر برای خودرو‌های برقی رهن و اجاره در بولوار دانشجوی مشهد چقدر نقدینگی می‌خواهد؟ (۶ خرداد ۱۴۰۳) قیمت طلا، دلار، سکه و ارز دیجیتال در بازار امروز (یکشنبه، ۶ خرداد ۱۴۰۳) نگاهی به وضعیت تولید گوشت قرمز در کشور
سرخط خبرها

مشروط کردن اقتصاد به مذاکرات؛ بزرگ‌ترین مشکل دهه ۹۰

  • کد خبر: ۹۷۹۶۶
  • ۱۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۴
مشروط کردن اقتصاد به مذاکرات؛ بزرگ‌ترین مشکل دهه ۹۰
دکتر علی عقیلی - کارشناس اقتصادی

شرایط اقتصادی ایران عزیز ما به دلیل عملکرد مسئولان اقتصادی دهه ۹۰ خوب نیست. چالش‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی که بخش بزرگ آن ماحصل اقتصاد ناپایدار و مشکل دار است، در برابر دیدگانمان قرار گرفته است، اما آیا این وضعیت، با وجود حجم عظیمی از منابع مالی و طبیعی خدادادی که دراختیارمان بوده است و واقع شدن در نقطه طلایی جهان و توانمندی‌های فراوانی که بر اثر این موقعیت می‌توانسته است برای ایران ما فراهم باشد، شایسته این کشور است؟

حتی اگر از زمان شروع تحریم‌های کشور‌های سلطه طلب نیز محاسبه کنیم، یعنی از سال۱۳۸۵ تا پایان سال۱۳۹۸، منابعی در حدود هزارو۴۲۶میلیارد دلار به صورت مستقیم برای کشور فراهم بوده است.

به غیر از منابع مستقیم، منابع غیرمستقیمی برای کشورمان فراهم بوده است که بدون توجه از کنار آن عبور کرده ایم و می‌کنیم. منابع غیرمستقیم، ماحصل تفاوت استخراج نفت و گاز از بخش صادرشده آن است که به مصارف گوناگون داخلی تعلق می‌گیرد.

اگر معادل دلاری این منابع غیرمستقیم محاسبه شود، با اعداد تعجب آوری روبه رو می‌شویم. از سال۱۳۵۲ تا سال۱۳۹۵ که امکان محاسبه از طریق داده‌های رسمی بانک مرکزی و ترازنامه انرژی وزارت نیرو فراهم بوده است، به عدد حیرت انگیز هزارو۶۴۴میلیارد دلار در معادل دلاری منابع غیرمستقیم می‌رسیم.

حال اگر این منابع برای دوره زمانی شروع تحریم از ۱۳۸۵ تا پایان سال۱۳۹۵ که مستندات ترازنامه انرژی فراهم بوده است محاسبه شود، به عدد هزارو۲۷۳میلیارد دلار دست می‌یابیم. با این حساب، مجموع منابع مستقیم و غیرمستقیم فراهم بوده، تنها در دوره تحریم‌ها معادل ۲ هزارو۶۹۹میلیارد دلار می‌شود.

اما چرا ما به این وضع دچار شدیم؟ یکی از دلایل مهم این مسئله، مشروط کردن اقتصاد کشور به مذاکرات و بهبود روابط با غرب در دهه ۹۰ است.

در آخرین دیداری که رهبر معظم انقلاب با جمعی از تولیدکنندگان، کارآفرینان و فعالان اقتصادی داشتند، به این نکته تاکید و اشاره فرمودند که: «ظرفیت‌ها فراوان و بی نهایت است؛ از بخشی از این ظرفیت‌ها استفاده شده و از بخشی هم استفاده نشده است. اگر بتوانیم در این تحریم‌ها از همه این ظرفیت‌ها استفاده کنیم، این تهدید تبدیل به فرصت خواهد شد.»

وقتی که ما برای بودجه دولت -نه فقط بودجه‌های عمرانی و سازندگی کشور، حتی برای بودجه جاری مان- می‌خواهیم از پول نفت استفاده کنیم و به دست آوردن همین پول را هم به مذاکرات پیوند می‌زنیم، همین وضع پیش می‌آید که ما آسیب پذیر می‌شویم.

یکی از مشکلات فجیع در کشور همین است که ما اقتصاد را شرطی کنیم. متاسفانه اقتصاد ما در این چند سال اخیر و به خصوص در دهه ۹۰ شرطی شده است؛ حالا ببینیم چه می‌شود؟ شش ماه دیگر چه می‌شود؟ برجام چه می‌شود؟ این درحالی است که اگر اصول اقتصادمقاومتی به خوبی اجرا می‌شد، می‌توانستیم حتی در همان شرایط تحریمی نیز اقتصاد کشور را توسعه دهیم.

آنچه در دوران کنونی در کشور ما واضح و مبرهن است، این است که مبانی راهبردی اقتصادمقاومتی در کشور به خوبی در دهه ۹۰ اجرا نشده و همین مسئله، سبب آسیب‌های فعلی اقتصاد ما شده است.

بر این اساس، اولین اقدامی که باید انجام بگیرد، تلاش برای اجرای اقتصادمقاومتی و خروج اقتصاد کشور از حالت شرطی کردن و پیوند زدن آن به مذاکرات است؛ البته خوشبختانه در چند ماهه اخیر و بعد از روی کار آمدن دولت سیزدهم، گام‌های عملی خوبی در این زمینه برداشته شده است که نمونه آن، برقراری روابط اقتصادی با کشور‌های همسایه و فروش نفت بیشتر بدون به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای بوده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->